Vikadiagnostiikka

Olemme erikoistuneet VAG -konsernin vikadiagnostiikkaan. Vikadiagnostiikka alkaa yleisesti auton OBD -järjestelmän omadiagnostiikan tietojen lukemisella. Tähän on käytössä Ross-Tech VCDS -VAG diagnostiikka työkalu ja  muihin merkkeihin yleismallinen OBD -vikakoodien lukija. Mahdollisen vikakoodin löytämisen jälkeen alkaa varsinainen ammattitaitoa vaativa työ, meillä ei vaan nollata vikakoodeja vaan korjataan niiden syyt.

Vian selvitys on pitkäjänteistä ja järjestelmällistä työtä. Moderneissa autoissa sähköjärjestelmät ja niihin liitetyt mekaaniset laitteet ovat monimutkaisia ja eri asiat vaikuttavat useisiin eri toimilaitteisiin. Mahdollisesti vikaantuneet komponentit ovat yleisesti arvokkaita joten niiden turhaa vaihtoa perustuen arvauksiin pyritään välttämään. Tarvittaessa komponentteja voidaan myös korjata yhteistyöverkoston avulla, esimerkkinä ABS/ESP -yksiköiden juotosviat tai turboahtiminen kunnostaminen.

Sinun ongelmasi on meidän työtämme!

Esimerkkejä  :

  • Vikavalo palaa

    Nykyaikaisissa moottoreissa on lukematon määrä erillaisia antureita ja niiden tuottamia signaaleja joiden on oltava kunnossa. Jos joihinkin näistä tulee vikaa tai niiden tuottamat signaalit eivät ole uskottavia, syttyy kojetauluun jokin vikavalo. Vikavaloja on useita erillaisia, perinteinen "Check engine", "EPC", Vilkkuva hehkun valo yms.

  • Vikakooditon vika

    On hyvinkin mahdollista, että auto ei toimi oikealla tavalla mutta siitä huolimatta auton järjestelmästä ei löydy vikakoodia. Silloin usein tarvitaan ns. "logitusta", jolloin autolla ajetaan ottaen samalla talteen auton moottorin eri toimintaparametrejä ja tehden aistinvaraisia havaintoja (savutus, poikkeavat äänet yms.). Näitä tulkitsemalla saadaan tietoon missä osa-alueella vika sijaitsee. Tyypillisesti ilmamäärämittareihin (MAF), turbon toimintaan ja polttoainesuuttimiin liittyvät viat ovat tämänlaisia.

  • Päästöjärjestelmän viat

    Monet vioista liittyvät moottorin päästöjärjestelmään liittyvien komponenttien vikaantumisesta. Nämä viat estävät auton katsastamisen ja johtavat korjaamattomana usein kalliisiin vauriohin jos ajamista jatketaan liian pitkään. Useimmiten päästöjärjestelmän häiriöt johtuvat pakokaasun kierrätyksen (EGR), hiukkaussuodattimen (DPF) tai sen antureiden tai lambda-antureiden viasta.